Schuldgevoel na overlijden van een dierbare: wat kun je doen?

Wie Troost Mij woensdag 12 september 2018 14:47 0 reacties

Als je een dierbare verliest, dan komen er allerlei gevoelens bovendrijven. Verdriet, boosheid, angst en zelfs opluchting: noem het maar op. Een ander gevoel dat tijdens de rouw een rol kan opeisen is schuldgevoel. Wat is dat precies en hoe kom je van dit vervelende gevoel af?

Op het forum van Wie Troost Mij lezen we dat veel nabestaanden in meer of mindere mate last hebben van schuldgevoelens. Herkenbaar zijn misschien gedachten als: ‘had ik maar…’ en ‘als ik dit had gedaan, dan was het allemaal niet gebeurd’.

Je kunt schuldgevoelens hebben over het overlijden van je dierbare na een ziekte, de manier van afscheid nemen, omdat je het graf of de gedenkplaats niet vaak genoeg bezoekt, of omdat je spullen van je dierbare hebt weggedaan en daar nu spijt van hebt. Wanneer er een nieuwe geliefde op je pad komt, kun je je schuldig voelen tegenover je overleden geliefde. Maar ook wanneer je voor het eerst na het afscheid ineens weer om iets kunt lachen of wanneer je je weer even gelukkig voelt.

Een schuldgevoel ontstaat eigenlijk altijd op dezelfde manier: als je iets hebt gedaan of hebt nagelaten, waardoor de ander in jouw ogen is benadeeld. In het dagelijks leven kan een licht schuldgevoel helpen: het kan er voor zorgen dat je leert van je fouten en het behoedt je ervoor om anderen te benadelen.

Maar wat als je schuldgevoelens te intens worden en zelfs je leven gaan beheersen? Dan is het tijd voor actie! Hieronder geven wij je drie tips die je zouden kunnen helpen om deze negatieve gevoelens de baas te kunnen.

 

  1. Erken dat je last hebt van schuldgevoelens
    Het klinkt als een open deur, maar het is wel belangrijk. Erkennen van schuldgevoelens is de eerste stap naar het beheersen van deze gevoelens. Zeg tegen jezelf: ja, ik had liever gezien dat ik het anders had gedaan. En ja, ik voel me daar schuldig over. Met alleen erkennen van je schuldgevoel ben je er helaas nog niet. De gevoelens verdwijnen niet zomaar. Daar helpen de volgende twee tips je misschien wel bij.
     
  2. Doe onderzoek naar je schuldgevoel
    Het is goed om jezelf een aantal vragen te stellen. Waar komt het schuldgevoel vandaan? En zijn het realistische gedachten? Dit hoef je niet alleen te doen. Liever niet, zelfs. Het is het beste om iemand te kiezen die onpartijdig is. Niet iemand die je probeert te helpen met goedbedoelde woorden als: ‘daar kun jij niets aan doen, daar moet je je niet schuldig over voelen’. Maar iemand die jou de volgende vragen durft te stellen:

    Waarover gaat het?
    Wat is er gebeurd?
    Hoe had het anders gekund?
    Van wie zijn de eisen in je hoofd?
    Vind je dat je zelf tekort bent geschoten of vinden anderen dat?
    Heb je het oordeel van anderen overgenomen?
    Hoe (on)redelijk is dat?
    Ben je niet te streng voor jezelf?


    Door het beantwoorden van deze vragen, ga je als het goed is met een mildere blik naar jezelf kijken. In het begin zal dit lastig zijn, maar met het verstrijken van de tijd en het meer accepteren van het verlies van je dierbare leer je ook steeds helderder naar jezelf te kijken. Je kunt dan zin en onzin ook beter van elkaar scheiden.
     
  3. Maak het (symbolisch) goed
    Echt goedmaken kan natuurlijk niet meer. Maar je kunt het wel symbolisch goedmaken met je overleden dierbare. Probeer je spijt te verwoorden in een brief aan je dierbare en lees deze voor bij zijn of haar graf of een andere bijzondere plek. Als dit lukt: doe het hardop. Je kunt er ook voor kiezen om jouw brief bij het graf te leggen, of op een andere plek die veel betekende voor jou en je dierbare.

 

Ervaar jij ook een schuldgevoel na het overlijden van je dierbare? En hoe ga jij daarmee om? Reageer op dit artikel of praat erover op ons forum.

afbeelding van Wie Troost Mij

Gerelateerde blogberichten

Er is nog niet gereageerd op dit blog