Hoe zorg je beter voor jezelf? (gastblog)

Wilma Seinen-Frikkee donderdag 10 augustus 2017 10:00 0 reacties

Na het verlies van een dierbare lijkt het wel of al jouw energie met de tranen is weggespoeld. Gastblogger Wilma geeft in dit artikel wat handige trucs om jezelf weer op te pakken.

Het verlies van een dierbare is meestal een enorme aanslag op je lijf en je conditie. Je kan je moe en lusteloos voelen. Soms kan het zijn, dat je zelfs te moe bent om op te staan en te weinig energie hebt om de dag door te komen. Het lijkt wel of al jouw energie met de tranen is weggespoeld.

Een van de moeilijkste dingen om dan op te pakken is het bouwen aan je energie. Hoe pak je jezelf weer op? Hoe zorg je goed voor jezelf?

Wat is handig om te weten?
Hoe komt het dat je energie, jouw vitaliteit, op zo’n laag pitje komt te staan? De essentie van vitaliteit is, dat lichaam en geest invloed op elkaar uitoefenen. Als er bijvoorbeeld de hele dag gedachten door je hoofd blijven malen, dan word je daar doodmoe van. Dat heeft invloed op je lijf en je conditie.

Een van de belangrijkste dingen om dan te doen, is op zoek te gaan naar hoe jij jezelf kan ontspannen. Wat voor jou werkt. Voor mij was dat, na het verlies van mijn man (nu twee jaar geleden) ook een enorme klus. Het verlies bleef maar rondspoken.

Wat zou je kunnen doen?
Natuurlijk zijn er de bekende dingen zoals: lekker naar buiten gaan en frisse lucht opsnuiven. En ook heel belangrijk, het zorgen voor optimale voeding. Maar soms werken eenvoudige trucs ook al doeltreffend. Waar kan je zoal mee beginnen:

  • Neem bijvoorbeeld elke avond voor het slapen gaan een warme douche met een ontspannende geur zoals: lindebloesem of lavendel. Neem vervolgens de tijd om je daarna uitgebreid te verzorgen met een bodylotion. Dit werkt heel ontspannend voor je nachtrust. Neem echt de tijd om je huid met aandacht te voelen tijdens het insmeren. Door deze aanraking kunnen er emoties loskomen die je helpen om het verdriet te doorleven, en dat lucht op.
  • Een andere tip om ontspannen de nacht in te gaan is om ervoor te zorgen, dat je slaapkamer rust uitstraalt. Rustige kleuren en niet teveel rondslingerende spullen. De kwaliteit van je slaap is belangrijk om ervoor te zorgen, dat je uitgerust en bijgetankt je bed uitkomt.
  • Zorg voor voldoende afleiding en doe dit samen met een vriend of vriendin. Het is goed om op andere gedachten te komen, dat helpt om te relativeren. Een andere omgeving of andere gespreksstof doet soms wonderen.

Deze trucs kunnen je al verder helpen om beter in je vel te komen en om je door je vermoeidheid heen te trekken. Wil je weten wat je verder nog zou kunnen doen? Lees hier hoe je weer de regie over je leven krijgt.

Wat doe jij om weer meer energie te krijgen? Deel je tips in de reacties onder dit blogartikel, of praat mee op ons forum.

afbeelding van Wilma Seinen-Frikkee

Gerelateerde blogberichten

Er is nog niet gereageerd op dit blog