6 tips voor zelfzorg bij rouw (gastblog)

Minjon van Zoest vrijdag 20 november 2020 11:29 0 reacties

Het klink zo simpel, maar voor jezelf zorgen na het overlijden van een dierbare is nog niet zo makkelijk. Gastblogger Minjon van Zoest geeft zes praktische tips voor goede zelfzorg bij rouw.

“Zorg je goed voor jezelf?” Je hebt ongetwijfeld iemand deze vraag horen stellen. Zelfzorg klinkt zo makkelijk, maar goed voor jezelf zorgen na een groot verlies is niet zo simpel. Het gevoel dat je iets moet doen kan zelfs stress veroorzaken omdat je vindt dat je al die dingen goed moet doen: slapen, goed eten, genoeg bewegen, genoeg rust. Het gaat niet vanzelf en je zou niet de eerste zijn die dan te streng wordt voor zichzelf. Het gevolg is dan juist het tegenovergestelde van wat je wil bereiken.

Dat gezegd hebbende, is het natuurlijk wel een goed punt dat zelfzorg belangrijk is. Maar wat is het eigenlijk? Kort samengevat houdt zelfzorg in dat je de tijd en ruimte neemt om naar jezelf te luisteren, om te voelen wat je nodig hebt en daarnaar te handelen. Het is niet nodig om te leren mediteren, je hoeft geen zenmeester te worden. Wat wel handig is, is dat je niet wegloopt van wat je voelt en dat je voor jezelf een paar manieren vindt die jou helpen om ruimte te maken voor rouw. De volgende suggesties zijn bedoeld als liefdevolle aanwijzingen die je in de juiste richting kunnen wijzen.

  1. Grenzen
    Laat je niet onder druk zetten door anderen, of door hoe het vroeger was, om beslissingen te nemen. Neem de tijd die je nodig hebt, slaap er een nachtje over en kom er pas op terug wanneer het helder is voor jou. Of dat gaat over de spullen van je dierbare of over hoe graag je tijd doorbrengt met iemand: laat niemand je vertellen wat het juiste is.
     
  2. Natuur
    De helende werking van de natuur brengt je dichterbij je eigen natuur. Bij rouw is het belangrijk om dat te voelen, je voelt je immers al zo wankel. Als je het even niet meer weet, ga naar buiten. Laat de natuur je helpen te ontstressen en weer rustig te worden. Zelfs als je niet naar het bos of de zee kunt gaan, kan het al rustgevend zijn om naar de wolken of de sterrenhemel te kijken. Iedere dag een dosis natuur doet wonderen.
     
  3. Creativiteit
    Soms lijkt het niet mogelijk om te uiten wat je voelt. Toch is er die behoefte om er uiting aan te geven. Een creatieve vorm kan hierin veel ondersteuning bieden. Voor mij is dat schrijven: een dagboek of een gedicht. Voor anderen is tekenen of schilderen fijn. Laat je creatieve kracht je therapie zijn, het kan enorm opluchten.
     
  4. Structuur
    Omdat je door je verlies een gevoel van houvast bent kwijtgeraakt, helpt het om in je dagelijkse leven structuur aan te brengen. Het geeft je de houvast waar je naar verlangt. Sta zoveel mogelijk op hetzelfde tijdstip op en zorg voor duidelijkheid in je dag. Misschien klikt dit als een 'moeten', er is inderdaad wel discipline voor nodig, maar het levert je uiteindelijk juist rust op!
     
  5. Beweging
    Je lijf heeft het nodig om te bewegen. Het fysiek vooruitkomen werkt ook door in je geest. Het is dus niet alleen gezond, het ondersteunt je ook in je eigen ontwikkeling. Het is niet nodig om er iets spannends van te maken: wandelen, tuinieren of zelfs je huis een goede poetsbeurt geven, zijn allemaal prima vormen van beweging.
     
  6. Knuffelen
    Het is misschien een beetje on-Hollands om knuffelen te noemen, maar het is een enorm effectieve vorm van zelfzorg. Knuffelen maakt je weerbaar tegen stress en helpt je tot rust te komen. Als je alleen woont, is er wat creativiteit nodig om je dosis knuffels te ontvangen. Een huisdier is ideaal voor je dosis oxytocine, sommige mensen voelen zich zelfs rustiger na het knuffelen van een huisdier dan na het knuffelen van een mens.
     
  7. Blijf vriendelijk voor jezelf
    Rouw doet pijn en er is maar één persoon die je 24 uur per dag en zeven dagen per week troost kan bieden. Die persoon ben jij. Hoewel zelfcompassie geen culturele norm is, zou het dat wel moeten zijn. Zelfcompassie heeft een enorme genezende kracht en maakt ons zelfs fijner om in de buurt te zijn voor anderen. Behandel jezelf zoals je een dierbare vriend zou behandelen. Geef jezelf de ruimte om de pijn van verdriet te voelen, en geef jezelf ook toestemming om een pauze te nemen wanneer je die nodig hebt. Blijf mild naar jezelf.

Vanzelfsprekend is deze lijst nog verder aan te vullen. Heb jij nog meer tips voor zelfzorg bij rouw? Wat helpt jou het meeste? Wil je het hieronder delen?

afbeelding van Minjon van Zoest

Gerelateerde blogberichten

Er is nog niet gereageerd op dit blog