4 tips: hoe krijg je je hoofd leeg?

Wie Troost Mij dinsdag 13 maart 2018 08:00 3 reacties

Wanneer je dierbare is overleden, kunnen angsten, onzekerheden en nare herinneringen ineens de overhand krijgen. Hoe stop je deze nare gedachten? We geven je vier tips om je hoofd leeg te maken.

Je herkent het misschien wel. Je ligt in bed, klaar om in slaap te vallen. Maar ineens word je overvallen door allerlei gedachten: ‘was ik maar vaker op bezoek geweest’, ‘had ik het maar goedgemaakt toen het nog kon’ of ‘had ik het aan kunnen zien komen?’.

Vredig inslapen is dan voorlopig niet aan de orde. Eerder schreef Wie Troost Mij-gastblogger Wilma al een blog met praktische tips om beter te kunnen slapen. Maar hoe maak je nu je hoofd leeg? Gelukkig zijn hier veel manieren voor. Het vereist wat oefening, maar het is minder moeilijk dan het lijkt.

  1. Wees lief voor jezelf
    We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: wees in deze moeilijke periode lief voor jezelf. Hoe meer je jezelf veroordeelt om jouw gepieker, des te meer negatieve gedachten dit oproept. Accepteer dat het nu even zo is, dat je hoofd gewoon even vol zit.

    Maak je geen zorgen: je wordt niet langzamerhand gek, het hoort er nu eenmaal bij. In je profiel op het forum van Wie Troost Mij kun je je stemming met een weerbericht aangeven. Door jouw gemoedstoestand te onderkennen, kun je je er misschien ook beter bij neerleggen.
     
  2. Probeer de rust te vinden
    We zouden hier gemakkelijk een pleidooi voor meditatie en mindfulness kunnen schrijven. Maar hoe je het ook noemt: het helpt echt als je een paar minuten per dag rust kunt pakken voor jezelf. Ga zitten of liggen en adem diep in en uit. Sluit je ogen en richt je aandacht op je ademhaling. Zo kun je afstand creëren tussen jou en je gedachten. Je zet je hoofd als het ware even op pauze en dat kan nét genoeg zijn om de nare gedachten (voorlopig even) te verbannen.
     
  3. Trap niet in je eigen (negatieve) gedachten
    Wat je denkt is vaak niet waar. Sommige mensen kunnen na het overlijden van een dierbare een schuldgevoel ervaren: wat als ik…? Maar dat is een onrealistische gedachte. Sommige dingen kun je helaas nu eenmaal niet meer veranderen. Je brein genereert deze gedachten vanuit angst, onzekerheid en ingesleten denkpatronen en niet vanuit compassie, zelfliefde en plezier. Ze zijn onwaar en schadelijk. Trap niet in deze negatieve spiraal en probeer positief om te denken. Denk bijvoorbeeld aan de mooie momenten die jullie wél samen mee hebben kunnen maken.
     
  4. Ga met de stroom mee
    Je hebt van alles geprobeerd, maar soms wil het gewoon even niet stil worden in je hoofd. Je kunt op zo’n moment beter met de stroom meegaan dan er met alle macht tegenin te roeien. Dat betekent niet dat je machteloos bent. Hieronder staan wat activiteiten die je op dat moment zouden kunnen helpen:

    - ​Schrijf in een dagboek
    In een eerder blog schreven we het al: het kan helpen om je hoofd leeg te schrijven. Schrijf op waar je je zorgen over maakt. Of gewoon alles wat in je opkomt op dat moment. Door je gedachten op papier te zetten, dwing je je brein om orde in de chaos aan te brengen. En die structuur zorgt weer voor rust in je hoofd. Wanneer je elke dag een stukje in je dagboek schrijft, onderhoud je deze structuur en loopt je hoofd niet over.

    - Leg pen en papier naast je bed
    Wanneer nare gedachten je ’s nachts plagen, kun je deze het beste meteen opschrijven. Zo kun je de gedachte nu loslaten en kun je er morgen mee aan de slag. Het zou zelfs zo kunnen zijn, dat je er de volgende heel anders tegenaan kijkt.

    - Plan ’s avonds alvast de volgende dag
    Schrijf twee 1a drie activiteiten op die je morgen wil ondernemen, ook al zijn het alledaagse dingen zoals de boodschappen doen of even iemand bellen. Probeer zoveel mogelijk voor te bereiden, zodat je het uit je hoofd kan zetten. Daar slaap je een stuk beter van.

    - Geef jezelf minder keuzes
    Hoe meer er mogelijk is, des te meer je moet wikken en wegen. Als er minder is om je druk over te maken, slaap je rustiger.


Met een klein beetje oefening maak je je hoofd steeds een beetje stiller. Toegegeven: er zullen altijd gedachten door je hoofd razen. Maar hopelijk kun je die gedachten met behulp van onze tips iets beter controleren.   

Is het ook druk in jouw hoofd sinds het overlijden van je dierbare? Hoe ga jij hiermee om? Laat het ons weten in de reacties op dit artikel.

afbeelding van Wie Troost Mij

Gerelateerde blogberichten

Er zijn 3 reacties op dit blog

afbeelding van jeannette 1958
Zonnig
#1

ik ben gaan knutselen kaarten maken, smiddags en savonds een uurtje om zo tot rust en ontspanning te komen.

zelf wordt ik steeds tegen 3.00 snachts wakker,de tijd van overlijden was een paar minuten later.

het valt niet mee dat weten we allemaal,maar je moet een manier zien te vinden om die gedachten te kunnen verzetten.

afbeelding van Wie Troost Mij
Zonnig
#2

Wat een goede manier, Jeannette! 

Typisch dat je rond de tijd van het overlijden van je man wakker wordt. Kun je dan ook weer snel in slaap komen? En helpen de tips hierboven of de tips in het blog van Wilma je misschien?

Veel sterkte,

Mark
Wie Troost Mij

Bewolkt
#3

Verdrietigverdrietig